دلایل زیادی وجود دارد که بخاری ماشین شما کار نمی کند. شاید فن خراب است. شاید دما سنج شما کمتر از حد نرمال باشد.
کمبود گرما می تواند نشانه یک مشکل بسیار بزرگتر باشد. ممکن است به زودی با قطعات خراب یا حتی موتور منفجر شده مواجه شوید. قبل از اینکه در کنار جاده گیر بیفتید یا با تعمیر گران قیمت مواجه شوید، درک علل و تعمیر خودرو بسیار مهم است.
در اینجا راهنمای ما در مورد یک بخاری ضعیف است، چه چیزی می تواند باعث آن شود و چه باید کرد
سیستم گرمایشی شما چگونه کار می کند؟؟
ممکن است کمی خنده دار به نظر برسد، اما سیستم گرمایش وسیله نقلیه شما بخشی از سیستم خنک کننده آن است. سیستم خنک کننده یک مایع خنک کننده را از طریق موتور به گردش در می آورد که گرما را جذب می کند. آن خنک کننده گرم شده سپس از طریق رادیاتور عبور می کند، جایی که گرما از بین می رود. این سیستم همچنین می تواند مقداری از خنک کننده گرم شده را از طریق هسته گرمکن در داشبورد به گردش درآورد و پس از روشن کردن بخاری، هوای گرم را به داخل خودرو ارسال می کند. میزان هوای گرم و جهت دمیدن آن توسط دکمه ها و کلیدهای روی داشبورد شما کنترل می شود که دریچه های بخاری و فن دمنده ماشین را هدایت می کنند.
دلایلی که سیستم گرمایش شما کار نمی کند
مشکل در سیستم گرمایشی شما معمولاً می تواند در یک یا چند سیستم که گرما را در داخل خودرو تولید و توزیع می کند ردیابی شود. اینها عبارتند از:
1- سیستم خنک کننده
2-هسته بخاری
3-دریچه های بخاری
4-فن دمنده
مشکلات سیستم خنک کننده
سطح مایع خنک کننده: اگر سطح مایع خنک کننده شما پایین است، ممکن است هسته بخاری شما به اندازه کافی مایع خنک کننده گرم شده برای تولید گرمای کافی نداشته باشد.
راه حل: مایع خنک کننده را پر کنید و ببینید کمک می کند یا خیر. اگر سطح به دلیل نشتی پایین است، منبع را ردیابی کرده و آن را تعمیر کنید. نشت مایع خنککننده میتواند نشاندهنده ترک خوردگی شلنگ یا شل بودن گیره باشد یا میتواند ناشی از یک مشکل جدیتر مانند نشت واشر سر باشد. در هر صورت، برای رفع آن زیاد منتظر نمانید – از دست دادن مایع خنک کننده راهی آسان برای گرم شدن بیش از حد و از بین بردن موتور شما است.
در عین حال، همچنین مهم است که خنک کننده خود را تازه و تمیز نگه دارید. اگر این کار را نکنید، افزودنیهای مفید در مایع خنککننده فرسوده میشوند و ذرات دیگر وارد آن میشوند و به طور بالقوه راههای سیستم گرمایش را مسدود میکنند. طبق دفترچه راهنما فاصله زمانی توصیه شده برای تعویض را بررسی کنید و از مکانیک خود بپرسید که آیا سیستم خنک کننده شما نیاز به تعویض و شستشو دارد یا خیر. این بیمه موتور کم هزینه است.
ترموستات: ترموستات شما دریچه ای در سیستم خنک کننده شماست که وقتی موتور سرد است بسته می ماند و مسیر گردش مایع خنک کننده کوتاه تری ایجاد می کند. این باعث می شود موتور سریعتر گرم شود و آلاینده ها را کاهش دهد. با رسیدن موتور به دمای کارکرد، ترموستات باید باز شود. ترموستات معیوب که در حالت باز گیر کرده باشد گرم شدن را به تاخیر می اندازد و مانع تولید گرما می شود.
یک ترموستات معیوب همچنین می تواند باعث شود که دمای سنج شما کمتر از حد معمول باشد و چراغ چک موتور شما را روشن کند.
راه حل: مکانیک شما می تواند ترموستات را آزمایش کند و در صورت لزوم آن را تعویض کند. ممکن است بتوانید خودتان ترموستات را بردارید و با جوشاندن آن در آب و بررسی بسته شدن آن تستش کنید. اما این فرآیند می تواند مشکل باشد و شامل تخلیه مایع خنک کننده شما نیز می شود.
قفل هوا: قفل هوا یک حباب بزرگ هوا است که در نتیجه نشت مایع خنک کننده یا شارژ اخیر مایع خنک کننده در سیستم خنک کننده ایجاد می شود. قفل هوا از گردش صحیح مایع خنک کننده جلوگیری می کند و می تواند گرمای خروجی شما را کاهش دهد.
راه حل: بخاری را روی حداکثر تنظیم خود قرار دهید، درپوش مخزن خنک کننده را بردارید و آن را تا سطح مناسب پر کنید. موتور را در حالی که درپوش هنوز باز است روشن کنید و اجازه دهید موتور برای چند دقیقه در آن حالت بماند. اگر با باز شدن ترموستات سطح مایع خنک کننده کاهش یابد، در صورت لزوم آن را پر کنید. این باید از حباب هوا خارج شود. وقتی موتور کاملاً گرم شد، درپوش را دوباره روی آن قرار دهید و رانندگی کنید تا ببینید که آیا گرمای خروجی بازگشته است یا خیر.
شلنگهای خنککننده بد یا گیره های شل: با گذشت زمان، شیلنگهای خنککننده ممکن است خراب شوند، یا کاملاً مسدود شوند. همچنین، گیره هایی که شلنگ های شما را محکم می کنند، می توانند به مرور زمان شل شوند. بررسی بصری تمام شیلنگ ها و اتصالات خنک کننده به شما می گوید که آیا همه چیز ایمن است یا خیر. اگر ماشین قدیمیتری دارید، شیلنگها (در حالی که ماشین خاموش است) را بررسی کنید تا احساس «اسفنجی» داشته باشید – این میتواند به این معنی باشد که آنها درحال تجربه اخرین لحظات عمرشان هستند.
راهحل: تمام شیلنگهای فرسوده و مشکوک را تعویض کنید، مطمئن شوید که همه گیرهها محکم هستند و پس از اتمام کار، نشتی را بررسی کنید.
نشت رادیاتور: این می تواند سطح مایع خنک کننده شما را بسیار پایین نگه دارد، به خصوص در خودروهای قدیمی. به دنبال گودال های مایع خنک کننده زیر جلوی خودرو خود باشید. همچنین ممکن است یک ناحیه چکه کننده یا مرطوب روی رادیاتور پیدا کنید. رادیاتور بد باید سریعا رسیدگی شود.
راه حل: ممکن است مکانیک شما بتواند رادیاتور را تعمیر کند یا ممکن است نیاز به تعویض داشته باشد
درپوش رادیاتور: درپوش رادیاتور شما فشار را در سیستم خنک کننده تنظیم می کند و در صورت بالا رفتن فشار به عنوان یک دریچه خروج عمل می کند. اگر در حالت باز بچسبد، فشار کافی در سیستم وجود نخواهد داشت و مایع خنک کننده به اندازه کافی داغ نمی شود و خروجی بخاری را کاهش می دهد.
راه حل: فقط درپوش رادیاتور را با درپوش جدید تعویض کنید.
پمپ آب: پمپ آب مایع خنک کننده را در سراسر هسته موتور و بخاری به گردش در می آورد. در خودروهای قدیمی، می تواند منبع نشت و گردش ناکافی مایع خنک کننده باشد
راه حل: از مکانیک خود بخواهید پمپ آب را بررسی کند تا وضعیت آن را بررسی کند. اگر درست کار نکند، ممکن است جایگزینی لازم باشد.
فن موتور: امروزه اکثر وسایل نقلیه دارای یک فن الکتریکی با کنترل ترموستاتیک هستند که در مواقع ضروری روشن می شود. یک کلید ترموستاتیک معیوب می تواند باعث شود که فن به طور مداوم کار کند و دمای مایع خنک کننده را تا حدی کاهش دهد که نتوانید گرمای کافی را به داخل وارد کنید. اگر فن همیشه کار می کند، از جمله با شروع سرد، ممکن است این مشکل را داشته باشید.
راه حل: تعویض کلید ترموستاتیک باید مشکل را حل کند.
مشکلات اصلی بخاری
گذرگاه های داخلی هسته بخاری: هسته بخاری مانند یک رادیاتور مینیاتوری است که در داشبورد تعبیه شده است. گرما را از مایع خنک کننده گرمی که در آن گردش می کند جمع آوری می کند. اما گذرگاههای باریک آن ممکن است در اثر ذرات زنگزدگی یا سایر آلایندههایی که میتوانند در صورت تعویض نشدن مایع خنککننده یا شستشو نشدن سیستم خنککننده برای مدت طولانی مسدود شوند.
راه حل: مکانیک شما می تواند گذرگاه های هسته بخاری را شستشو دهد. اگر این مشکل برطرف نشد، ممکن است به یک هسته گرمکن جایگزین نیاز باشد
گذرگاه های بیرونی هسته بخاری: پره های تابش گرما در قسمت بیرونی هسته بخاری شما نیز ممکن است با زباله هایی که از ورودی هوای بیرونی در پایه شیشه جلو وارد می شوند مسدود شوند. این می تواند بر خروجی بخاری تأثیر بگذارد.
راه حل: اگر می توانید به هسته بخاری دسترسی پیدا کنید، زباله ها را از باله ها و مجرای ورودی هوا تمیز کنید.
مشکلات دریچه بخاری
شیر بخاری: این شیرها خروجی حرارت هسته هیتر را کنترل می کنند. آنها می توانند مکانیکی یا خلاء (مانند یک دستگیره چرخشی که می چرخانید) یا الکترونیکی (در سیستم های کنترل آب و هوا الکترونیکی با تنظیمات دمایی خاص) باشند. دریچه ای که در حالت بسته گیر کرده باشد از ورود گرما به داخل کابین جلوگیری می کند.
راه حل برای دریچه های دستی: انواع مکانیکی یا خلاء معمولاً قابل تعمیر هستند و اجزای معیوب را جایگزین می کنند.
راه حل برای شیرهای الکترونیکی: سیستم های الکترونیکی پیچیده تر هستند، زیرا معمولاً با سیستم تهویه مطبوع یکپارچه می شوند. برخی از عیب یابی توسط مکانیک شما می تواند علت را جدا کند که می تواند مکانیکی یا الکتریکی باشد.
مشکلات فن دمنده
فن دمنده: اگر فن دمنده بخاری شما کار نمی کند، گرمای زیادی از هسته بخاری دریافت نمی کنید تا به وسیله نقلیه شما گردش کند.
راه حل: این می تواند به سادگی یک فیوز سوخته باشد، ممکن است مشکل سیم کشی باشد یا فن دمنده نیاز به تعویض داشته باشد. می توانید بررسی کنید که آیا فیوز منفجر شده است یا خیر و آن را تعویض کنید، اما اگر پیچیده تر از این باشد، مکانیک شما احتمالاً باید مداخله کند.
https://repairpal.com/symptoms/car-heater-not-working